Hvornår taber man sig efter at have født?

Hvornår taber man siger efter at have født?

I artiklen her kigger vi nærmere på, hvornår man typisk begynder at tabe sig efter at have født. Derudover besvarer vi også en række underspørgsmål til hovedspørgsmålet. 

Ligesom der fra kvinde til kvinde er rigtig stor forskel på, hvor mange ekstra kg der tages på i forbindelse med en graviditet, kan der også være stor forskel på, hvor udfordrende det bliver atter at opnå den figur, som man havde, inden man blev gravid, når man engang har født.

I forhold til spørgsmålet om, hvornår man begynder at tabe sig, så vil alle gravide kvinder faktisk smide nogle kg i forbindelse med fødslen. Det hænger naturligvis sammen med, at baby, fostervand og moderkage forsvinder fra kroppen. Alt sammen noget, der vejer.

Igen er det forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor mange kg der er tale om, men det er ikke usædvanligt at tabe sig mellem 6 og 13 kg i forbindelse med en fødsel. 

For de fleste vil også de efterfølgende uger byde på vægttab, hvorfor vægttabet altså starter nærmest lige efter fødslen.

Det er dog ikke alle, der oplever at tabe sig så meget, som de ønsker, i ugerne efter fødslen, og det kan selvfølgelig være frustrerende. 

Faktisk bliver nogle så frustrerede, at de overvejer at sultestrejke eller gå på en stram slankekur kort tid efter fødslen. Det kan dog ikke anbefales!

Lad være med at sulte dig selv

Vi forstår udmærket godt, hvis du inderligt ønsker at vende tilbage til din normale figur hurtigst muligt, nu når du har gået og lignet en snemand i flere måneder… Men men men… 

Lad nu være med at få lidt for fikse ideer for at nå dit mål. Eksempelvis kan det på ingen måde anbefales, at du begynder at sulte dig selv eller går på kur kort efter fødslen – slet ikke hvis du ammer.

Dette hænger blandt andet sammen med, at kroppen forbrænder rigtig meget energi ved at producere modermælk. 

Derfor vil din krop sandsynligvis også have brug for mere brændstof end sædvanligt i perioden, hvor du ammer, hvorfor du som ammende kvinde formentlig også ofte vil føle sult. 

For nogle ammende kvinder vil sulten være efter lækre, søde sager, og hvis dette gælder for dig, må du appellere til din selvdisciplin og bestræbe dig på at fylde gabet med grøntsager og anden næringsholdig mad. Det vil nemlig dels styrke dit sundhedsmæssige niveau, og så vil det også hjælpe dig i dine bestræbelser på at tabe dig og atter opnå den figur, som du havde, inden du blev gravid. 

Netop fordi kroppen bruger rigtig meget energi på at producere modermælk, oplever mange kvinder, at kiloene rasler af dem, når de begynder at amme. Måske er du også så heldig?

Hvornår må jeg dyrke motion efter at have født?

Hvornår må man dyrke motion efter at have født?

Hvis du er en af de kvinder, der kæmper lidt med vægten efter at have født, er du sikkert meget nysgerrig omkring, hvornår du atter må begynde at dyrke motion igen. Fysisk aktivitet er nemlig en af de bedste kilder til vægttab. Og så får man det jo så pokkers godt af, at pulsen lige kommer op. For nogle motion nærmest et drug.

Der er ikke noget generelt svar på, hvornår en kvinde, der har født, må begynde at motionere igen. Hvis fødslen er gået planmæssigt, og du heler efter planen, vil du sandsynligvis kunne motionere allerede efter et par uger – ja, enkelte vil endda kunne motionere i mild form allerede nogle dage efter fødslen. 

Hvis din fødsel derimod har været kompliceret, bør du vente mindst en måned, før du overhovedet begynder at overveje at finde løbeskoene frem. Du vil formentlig selv være i stand til at mærke, om du fysiologisk er i stand til at motionere, når du er. Hvis du er i tvivl, så bliv på sofaen.

Uanset om du begynder at motionere kort eller lang tid efter fødslen, bør du starte op i et stille og roligt tempo. Ikke noget med at løbe et halvmaraton fra dag et! Start eventuelt med et par gåture i rask tempo, og byg så langsomt på undervejs. 

Hvorfor skal jeg vente?

Du er nødt til at væbne dig med tålmodighed i forhold til at dyrke motion efter en fødsel, fordi din krop skal bruge tid på at tilpasse sig de store psykiske samt fysiske omvæltninger, som du har været udsat – og fortsat udsættes for – i forbindelse med en graviditet, en fødsel og det at blive forælder.

Der er mange eksempler på fysiske forandringer, der har pågået din krop de seneste mange måneder. Se bare på dine mavemuskler.

Da du var gravid, blev disse meget spændt ud over din voksende livmoder. Efter fødslen har livmoderen krøbet sig sammen igen, og dine mavemuskler er nu blevet slappe og skal have tid til at tilpasse sig, inden du begynder at motionere.

Og mavemusklerne er altså blot en af flere årsager til, at du lige skal slå kold vand i blodet i forhold til at komme i gang med fysisk aktivitet efter at have født.

Kildeliste

  • Baby.dk
  • Min-mave.dk
  • Sundhed.dk.
Scroll til toppen